Utrenskning av de utrenskede

Jeg anbefaler Fortid, tidsskriftet til historiestudentene, som jeg abonnerer på for 200 kroner i året og som kommer ut akkurat sjelden nok til at jeg rekker å lese det. De legger forresten også bladet sitt ut på nett, men jeg synes papir er en overlegen teknologi når det gjelder å lese tidsskrifter.

Denne gangen er det sykdom som er temaet, pluss et par ting til. Jeg har lest om spedalske, som ble behandlet elendig i Norge på 1800-tallet, de ble innesperret og forsøkt nektet å gifte seg. Man trodde sykdommen var uhelbredelig, man mente den rammet bare «underlegne raser» og  særegne «spedalske familier». Kampen mot sykdommen, blant annet med omfattende registrering igangsatt, var viktig for å danne et nasjonalt helsevesen i Norge.

I tillegg har de anmeldt en bok jeg synes ser interessant ut. Kanadiske Lynne Viola har skrevet «The unknown gulag». Det handler om kulakkene – betegnelsen på medlemmer av det myndighetene mente var en rural overklasse i Russland og Ukraina. Myndighetene kalte dem kontrarevolusjonære. Da «avkulakkiseringen» startet i 1928 ble 2 millioner mennesker fratatt eiendommen sin og sendt i spesialbosetninger, en gren av gulag. 0.5 millioner døde av sult og sykdom. Eiendommene de fikk her var ofte umulige å dyrke. Mange forsøkte å rømme.  Blant dem som ble igjen mente myndighetene det fantes mange klassefiender, og de satte igang utrenskninger av de utrenskede. Mang  ble sendt inn i de vanlige arbeidsleirene i gulagsystemet.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Utrenskning av de utrenskede

  1. Lenge siden jeg har lest om kulakkene. Fra forrige runde husker jeg bl.a. at enkelte ble utpekt som kulakker kun basert på at de eide noen få husdyr. Dette var en konsekvens av presset om å fortsatt spore opp klassefiender etter at de reelle storbøndene allerede var tatt.

  2. I den nye boka hevdes det at merkelappen ble klistret på mennesker ut fra antatt politisk orientering, mer enn vedkommendes reelle materielle velstand og standstilhørighet. Boka er bygget på arkivmateriale fra sovjetstaten.

Legg igjen en kommentar

