I dag feirer vi: De hellige 12 astronomene Larvandad, Hormisdas og Gushnasap

Hver dag er en fest.

I dag er det 13. dag jul og den feires til minne om de hellige tre konger som kom og besøkte Jezzus. Ja, Meland-bloggen skal snart skifte navn til Primstaven, Folkeminnebloggen, Gamlisbloggen eller snart-legge-seg-ned-og-dø-bloggen. Men før det må vi få lov til å feire denne dagen også. Deretter er det julefinito og rett på detox.

De hellige tre konger, altså.

Ikke hellige.

Ikke konger.

Ikke tre.

De var persiske prester med greie på astronomi som er blitt til tre i tradisjonen på grunn av gavene de brakte meg seg: Røkelse, myrra og gull. Tidlig i kristendommen mente kirkefedrene det dreide seg om 12.  De var litt kjipere på gavene den gangen. De var jo dessuten utlendinger. Og de er kjent som kjipe. Dette var faktisk de aller første utlendingene (ikke-jødene) som besøkte Jesus.

I NT er det dette storien:

«Da Jesus var født i Betlehem i Judea, på den tiden Herodes var konge, kom noen vismenn fra Østen til Jerusalem og spurte: «Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi har sett hans stjerne gå opp, og vi er kommet for å hylle ham.»

Matteus evangelium kapittel 2, vers 1-2. (Vismennene finnes bare i dette evangeliet)

På gresk kalles de mágoi, altså persiske prester.  De så det som senere ble omtalt som Betlehemsstjernen og kom til Østen for å tilbe Jesusbarnet. Når står det ikke, men i dag kunne jo passe. Antakelig var dagen i dag først feiret som Jesu dåp. Senere fant man ut at dette var en kongedag å feire vismennene på.  Det er i det hele tatt litt rotete dette, med ulike kalendere og kirker. Noen kaller 13. dagen for 12. dagen, de feirer jul første juledag.

Navnene Kaspar, Melkior og Baltasar forekommer først på 500-tallet. Syrerne kaller dem Larvandad, Hormisdas og Gushnasaph (og andre varianter), mens armenerne har Kagba, Badadilma og andre. Innflytelse fra GT gjorde forresten tidlig i kirkehistoriene mennene til konger.

I middelalderen avbildes Kaspar, konge av Persia, som en hvit mann i 60-årene, Melkior, konge av Nubia, som en 40-åring med et ansikt av rødbrun farge, og Baltasar, konge av Saba, som en 20-årig afrikaner. Mer på Wiki.

Som vi var inne på tidligere i jula: Det har vært mye ekstradikting når det gjelder i juleevangeliet. De versjonene vi lever med i dag har ikke alltid så mye med Bibelen å gjøre. For eksempel ble ikke Jesus født i en stall. Alle folkene og dyrene kom til etter hvert.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “I dag feirer vi: De hellige 12 astronomene Larvandad, Hormisdas og Gushnasap

  1. Cassanders


    De hellige 12 astronomene, Larvandad, Hormisdas og Gushnasaph ……?

    Litt sånn som Douglas Adams «A Hitchikers Guide to the Galaxy»…. a trilogy in five parts.?

    Eller kanskje du brukte et tallsystem med annet grunntall enn 10?

    Cue: 42 ( the answer to the meaning of life, the universe and everything) som igjen er svaret på «the ultimate question»: What do you get when you multiply six by nine?

    Som service til mer eller mindre forvirrede: svaret er matematisk korrekt i et tallsystem med grunntall 13🙂

    http://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker's_Guide_to_the_Galaxy

    Cassanders
    In Cod we trust

  2. Problemet er at vi ikke egentlig vet navnene på alle. På noen. Ehh. Vi vet ikke en gang hvor mange de var. En lite stringent røverhistorie.

  3. Svein

    Det finnes tradisjon, og så er det Bibelen. Jeg har visst forskjellen siden jeg gikk på søndagsskolen.
    (Men så var søndagsskolene i 60-åra absolutt ingen søndagsskole! Der var det kunnskapskrav!)
    Ellers har jeg bursdag til søndag og blir 58 år. Hører jeg gratulasjoner?

  4. Cassanders

    @svein,
    Jeg iler til: gratulerer!

    Da jeg fylte 50 for noen år siden kom poden med et lunt smil og ga meg en bok som hette «100 ting du må gjøre før du dør», eller noe slikt.

    Det var avgjort en trøst å se at jeg allerede kunne huke av en del på listen, men det gjenstår atskillig.

    Atskillig bedre trøst er det å vite at jeg har gjort en masse gøy som forfatterne av den boken aldri ville drømme om å sette på listen, en gang.

    Cassanders
    In Cod we trust

  5. Hvis de var 12 stykker, så kan det være at en hadde med seg røkelse, en hadde med seg myrra og de andre 10 spleiste på en gullklump, og da ser jeg ingen grunn til å kalle dem kjipe, for gull er svindyrt, og iallefall hvis de ikke var konger heller.

    (jeg tror det er første gangen jeg kommenterer i denne bloggen, jeg ber om unnskyldning for at jeg ikke har noe mer intelligent å komme med. Jeg kan ikke love noe, men det er mulig at det vil bedre seg etterhvert)

  6. Hydra

    Først las eg «de hellige gastronomene» og vart så glad! Men astronomar er også fint, sjølvsagt.

  7. Gratulasjoner til Svein! God bedring til Cassanders, den bokgaven var ond. Og Sonja velkommen! Jeg er fornøyd med den første kommentaren din. Den utdyper bildet, kan man si. Jeg skulle, som Hydra, ønsket at det var snakk om hellige gastronomer. Kanskje det er det?

  8. Munin

    Kanskje det var krydder disse tolv hadde med seg til et fremtidig måltid?

    Tretten krigere går inn i et murhus og spiser et gastronomisk måltid, tolv kommer ut.

    Hvor ble det av den trettende krigeren?

    Slapp av, han er midt i blant oss!

    Hva mener du?

    Vel, dette måltidet var det siste måltidet for den trettende krigeren, og dette skal minnes ved å drikke blodet og spises kroppen hans.

    Ah, nå skjønner jeg: den trettende krigeren ble til et spøkelse og svevde opp gjennom taket.

    Vel, eh, ok.

  9. Svein

    Takk for gratulasjoner! Man får ikke mer oppmerksomhet enn man ber om.
    Mer, mer!!

Legg igjen en kommentar

