Neglelakk er ikke å anbefale

Trond Ali Lindstad, AKPeren som konverterte til sjiaislam på 1980-tallet og støttet revolusjonen i Iran, har skrevet et muslimsk manifest i Aftenposten i dag. Det har han skrevet fordi «muslimer i Norge trenger å vite hvordan de skal være, tenke og handle.»

Meland-bloggen beklager at vi skriver vel mye om kuriosa og velger enkle utveier. Anyways, vi er ikke bedre.

Ali Lindstad derimot. Han har en 15. punkts liste over hvordan muslimer skal oppføre seg. De skal bare bøye seg for Gud, likevel respektere myndighetenes lover, være positive til ikke-muslimer og ikke misbruke velferdsstaten.

Noe mer foruroligende er råd 13. «Muslimer tror ikke på det liberale demokratiet.» og 14. som handler om islam som en revolusjonær tro, 15. fastslår at islam er den ultimate tro.

I tillegg til at muslimer bør bruke original tegnsetting, skal de også ifølge Lindstad leve etter disse dagligdagse rådene:

7. Norge deltar i kriger, direkte og indirekte. Det pågår i dag en stilltiende krig rettet mot folk i Gaza. USA er hovedaktøren i krigen. Men norske myndigheter er deltakende, sammen med USA og med Israel, i å sulte ut Gazas befolkning.

8. USA er en hegemonisk makt med militærbaser over hele verden. De har en krigsflåte med atomvåpen, i Persiabukta. Og baser andre steder i verden. De har en krigsflåte med atomvåpen, i Persiabukta. Og baser andre steder i regionen. Men all makt går én vei: Det fins ingen islamsk flåte i Mexicogulfen, og ingen islamsk base i Midtvesten. Og heller ikke en islamsk plan for å drive ut folk fra Midtvesten, slik det fins planer om å fordrive folk fra Palestina. Den amerikanske dominansen må møte motstand.

Les mer på Ali Lindstads nettsider Koranen.no. Det ser ut som Lindstad, som driver barnehage på Grønland, er konstabel i moralpolitiet. Hvor han får sin tolkningsautoritet fra sies ikke, og om han har mange følgere er vel heller tvilsomt.

Han skriver at trange jeans ikke er lov fordi «Hvis trange jeans fremhever kroppens former, og fremmer urene (seksuelle) tanker, så er det ikke lov». Brystforstørrelse er imidlertid lov. Hmmm.

Om neglelakk sier han: «Neglelakk? Nei, det er ikke haram. Men hvem er det du ønsker å pynte deg for? Menn du kjenner, eller menn på gaten? Er det deres oppmerksomhet du vil ha? Husk at skjønnheten din er den du bærer med deg, i det du er! Menn – anstendige menn – vil merke det! Det skal gjøre deg tiltrekkende.»

Gullsmykker er forbudt for menn. Her åpner han for flerkoneri.

Dette rådet om porno må ha inspirert Harald Eia:

«- Porno? Ordet kommer fra pornografi, som betyr horeskrift. Å lese horeskrifter – eller å se horefilmer – er ikke en muslim verdig.»

Det er mange muslimer som synes det er utidig med all avstandstakningen man blir bedt om å gjøre. Her er det kanskje på sin plass.

Advertisements

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Neglelakk er ikke å anbefale

  1. Lindstad klarer på en fantastisk måte å kombinere det verste med islam med det verste med norsk kultur.

    Jeg vil gjerne minne om at Lindstad ikke bare er muslim, han er også nordmann. Og som nordmann vil jeg gjerne distansere meg fra ham.

  2. Spaceman Spiff

    «Jeg vil gjerne minne om at Lindstad ikke bare er muslim, han er også nordmann. Og som nordmann vil jeg gjerne distansere meg fra ham.»

    Didrik,

    Noe av det fundamentale i islam er skillet mellom vantro/troende. 61% av koranen omhandler «de andre». Det skal sies at jeg ikke har telt selv, men jeg har etter alt det jeg har herjet frem og tilbake med den boka ikke noe grunn til å tro noe annet. Hvis du spør muslimer om de krigerske versene, så får du beskjed om at dette gjelder bare hvis vi kommer i krig og blir angrepet. Nå er det en sak i seg selv, for det er uvitenhet eller en løgn, men det jeg vil frem til er at de identifiserer seg som muslim først og deretter nordmann. Så også Lindstad, så han har allerede distansert seg fra dette.

  3. Håvard

    Dette er vel nokså standard, konservativ islam, vil jeg tro. At folk ønsker å la Koranen og islamsk tradisjon styre livsstilen sin når det gjelder neglelakk og bukser er det vel ingenting å si på? Dette er livsstilsvalg man står fritt til i et liberalt demokrati. Og når det gjelder moralpolitiet er det ikke mer å si enn at så lenge ingen blir utsatt for trakassering på åpen gate, må det være fritt frem for alle til å si hva de mener, også om andres livsstil.

    Jeg skjønner heller ikke at det skal være noe problem at muslimer identifiserer seg som det først, og nordmenn i andre rekke. Og hva mener egentlig Søderlind når han vil «minne» Lindstad på å være nordmann? Er det slik at det finnes et sett av oppfatninger som er noe mer «norske» enn andre? Kan Søderlind i så fall identifisere dette?

  4. Spaceman Spiff

    «Er det slik at det finnes et sett av oppfatninger som er noe mer “norske” enn andre?»

    Kanskje det har noe med lojalitet å gjøre? Når 1 av 10 pakistanere her i landet var innvolvert i den beryktede taxisaken for et par-tre år siden, så synes jeg det forteller at lojaliteten ikke akkurat er overfor det norske samfunnet.

    Hvis du ikke ser det som et problem at en betydelig gruppe etterhvert har sin lojalitet andre steder enn til Norge så blir jeg litt betenkt.

  5. Spaceman Spiff

    Astrid Meland,

    Brystforstørrelse er lov, under den forutsetning at de skjules med klærne. Da er de til ære for mannen, selvfølgelig. Reint teologisk er det slik at alt er lov i utgangspunktet, så lenge ikke Muhammed har sagt noe annet i hadith eller koranen. (Ja, det var han som skrev den også) Nå har det seg sånn at Muhammed hadde meninger om så mye og mangt og dermed får man slike bizarre utslag, men med tanke på brystforstørrelser så var jo ikke det et aktuelt tema på hans tid, så det beviser vel bare at koranen ikke er heeeelt tidløs.

    Koranen åpner for flerkoneri, og derfor gjør han det også. Så enkelt er det ofte. Det er derimot ikke noe pålegg om å skaffe seg flere koner.

    «Det er mange muslimer som synes det er utidig med all avstandstakningen man blir bedt om å gjøre. Her er det kanskje på sin plass.»

    Jeg kan forstå de som har et distansert forhold til islam og egentlig ikke er så veldig troende (jeg liker ikke begrepet moderat muslim), men blant de som sverger til koranen og profetens ufeilbarlighet vil det absolutt være på sin plass med å ta avstand til dette. Problemet blir da: De vil samtidig ta avstand til den veien Allah har staket ut for mennesker og dermed et skritt lengre unna paradis. Det er det selvfølgelig ingen troende muslimer som gjør eller vil gjøre. Istedet prøver de å sette seg i offerrollen med å si «Hvorfor skal vi ta avstand fra alt andre muslimer gjør?»

    Et kroneksempel på dette var tragedien med den amerikanske offiseren Nidal Hasan. Den amerikanske muslim-organisasjonen CAIR tok ikke så opptatt av handlingen i seg selv, men når noen plaget ei jente med hijab i dagene som fulgte så var de høyt på banen.

  6. Håvard: Du misforstår meg. Jeg minner om at Lindstad ikke bare er muslim, men også nordmann, fordi jeg som nordmann ønsker å distansere meg fra nordmann-delen av identiteten hans. Og så håper jeg at norske muslimer distanserer seg fra den muslimske delen av ham.

    Det skal være lov å være konservativ muslim i Norge, og det er såklart greit å ikke gå med neglelakk. Jeg har selv umalte negler.

    Det jeg reagerer på er Lindstads antidemokratiske holdninger. Men dette er holdninger som var der lenge før han ble muslim.

  7. Shoaib Sultan fra Islamsk råd kommenterer Linstad-manifestet på Fritanke.no. http://is.gd/74fjB

  8. Håvard

    Søderlind: Jeg ønsker egentlig ikke å gjøre noe stort poeng ut av dette, for jeg er enig med deg i reaksjonen din på de antidemokratiske holdningene. Det jeg fortsatt synes er problematisk er at du spiller norskhet ut mot muslimskhet. Det ene er en livsynsmessig identitet, det andre en nasjonal. Jeg kan ikke se at dette er samme type størrelser, og dermed burde de ikke vært sammenlignet, langt mindre antydet at de begge fører med seg visse verdier. I den livsynsmessige; ja. I den nasjonale; hva skulle det i så fall være?

    Gran, Spaceman: Til dette forholdet mellom livssyn og lov. Jeg mener det ikke finnes grunnlag for å kritisere muslimer for at de setter Allahs lov over norsk lov. Ut fra et sekulært livssyn vil man f.eks. kunne hevde at menneskerettighetene står over norsk lov. Man vil til og med tillate seg å kritisere norsk lov ut fra dem. Hvorfor skal ikke muslimer få tenke på samme måte?

    I det hele tatt synes jeg det er svært problematisk i debatter der «norsk lov» opphøyes til en slags statisk og objektiv størrelse. Hvis ingen i dette samfunnet satte noe høyere enn norsk lov burde vi vel ha beholdt Magnus Lagabøtes lov fullstendig uendret?

  9. Jeg spiller da ikke Lindstads tro ut mot hans nasjonalitet? Lindstad er norsk OG muslim, akkurat som Kjell Magne Bondevik er norsk og kristen, og jeg er norsk og livssynshumanist.

    Retten til å velge sin religion eller sitt livssyn selv er en viktig del av det norske samfunnet jeg vil ha.

  10. Jon Kåre Hellan

    Er det ingen som har oppfattet at Søderlinds kommentar er morsom? I stil med «Obama er halvt hvit – jeg er stolt av ham».

  11. Den godeste Lindstad burde kanskje forsøkt å forstå seg litt bedre på kvinner også? Han har i hvert fall ikke forstått det som er det mest essensielle, både for norske og muslimske kvinner. Vi pynter oss for andre kvinner!! Og for de heldige, ektemannen/samboeren/kjæresten.

    Så selvsagt kan muslimske kvinner bruke neglelakk… selv om neglene mange ganger er det mest synlige på henne.

    Trange jeans? hmm, tja, hvorfor skal kvinner kunne se mer av en mann enn de kan se av kvinner. For det må da være mannen som ikke skal bruke disse jeansene? Brystforstørrelser? Er det Ali selv som har et ønske om at det skal være lov mon tro?

    Mange spørsmål som dukker opp i hodet mitt her 🙂

  12. For dere som snakker tysk noe fra dagens Zeit Magazin:
    http://www.zeit.de/2010/05/Iran-05

    Ganske interessant artikkel om en bryllupsreise gjennom Iran (tysk + amerikansk). Artikkel er blant annet også om trange jeans og brystforstørrelser…

  13. Spaceman Spiff

    Håvard, jeg forstår at de gjør det, men det gjør det ikke noe mer riktig av den grunn. Husk at dette er noe de tror og som de vil tre ned over hodet på alle andre. Allahs lover gjelder over alt. Så ja, jeg forstår dems ståsted, men jeg forstår da ikke at folk som ikke vil ha shari’ah med alle sine grusomheter faktisk ikke gjør litt mer motstand. Ihvertfall setter seg inn i hva det gjelder.

    Når det gjelder menneskerettighetene så tror jeg de står for fall etterhvert. De blir brukt mot mennesker i stadig økende grad.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s