Miljøvernminister for verdensrommet

Det morsomste jeg fant ut forrige uke var dette:

Romfartsorganisasjonen NASA har sin egen Erik Solheim, nemlig en egen Planetary protection officer, med ansvar for miljøvern på andre planeter i solsystemet. De er opptatt av at vi ikke skal bli smittet eller smitte andre planeter med jordiske mikrober. De ønsker å hindre ødeleggelse av andre økosystemer.

Om man en gang i fremtiden drar til Mars og vender tilbake, vil det være et stort apparat i gang for å forhindre at farlig virus eller mikrober fra Mars havner på jorda. Astronautene som returnerer fra Mars må sitte i karantene og om man tar med prøver fra Mars er det planlagt et digert mottakssenter for å håndtere disse prøvene.

Saken med en helt annen vinkel kan du lese i Dagbladet.no. Mitt måln virker for tiden å være å skrive seriøst tull. Derfor liker jeg at folk rister på det virituelle hodet sitt og sier jeg skriver bare tull (de reagerer på de forholdsvise tabloide inngangene). Men det som står inni sakene er riktig, spis en sokk.

Nå må jeg fullføre en annen viktig sak. Maria er i ferd med å miste jomfruhinnen!

JEG RYKKER UT.

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Miljøvernminister for verdensrommet

  1. Svein

    Hva? Er det noen som har funnet den??

  2. «De er opptatt av at vi ikke skal bli smittet eller smitte andre planeter med jordiske mikrober. De ønsker å hindre ødeleggelse av andre økosystemer.»

    Alt som har med romfart og utenomjordisk liv å gjøre blir egentlig veldig kjedelig når man ser det realistisk. Finner vi intelligent liv noe sted klarer vi neppe å kommunisere med dem, (pga tiden det tar, som du skriver om). Og det vil ikke være noen som gidder å reise dit, for det tar en evighet. Og om de gidder, så kan de iallefall ikke forlate romskipet sitt når de kommer fram, for hvem vet hva slags biologiske katastrofer det vil forårsake. Og _hvis_ vi finner intelligent liv, og _hvis_ vi reiser dit, og _hvis_ vi lander og blir kjent med dem .. så tror jeg vi kommer til å synes de er noen ufyselige og uforståeliege beist.

    Btw, se denne anmeldelsen av Avatar.

    «Maria er i ferd med å miste jomfruhinnen!»

    Nå kjenner jeg at jeg ble ordentlig tabloidprovosert! (Om det er et ord? Ja det er det nå.)

  3. Det er frustrerende at folk blir tabloidprovosert på feil tidspunkter (det går ikke an å bli tabloidprovosert over mine saker vel!).

    Før jul skrev jeg om Mosebøkene, og den nye tegneserieversjonen til R. Crumb. Mange ble tabloidprovosert. Det var sex (mye rar sex også, incest og greier), vold, perverst stygge og gamle mennesker og massedrap. Jeg bare gjenga det som står i Mosebøkene, også får jeg skylda for det! NEI TIL TABLOIDPROVOSERTE LESERE (når jeg skriver saker).

  4. Problemet er kanskje at Mosebøkene er ganske tabloide i utgangspunktet. Kreasjonisme! Folkemord! Sexsjokk! Midtøsten!

  5. Helt enige! Mosebøkene går Dagbladet en lang gang. Det er supersjokk på hver side.

  6. Svein

    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du sier nei til tabloidprovoserte lesere, når du lever av å drive med tabloidprovosering?

  7. Svein

    Nå ble jeg kanskje tabloidprovoseringsprovosert? Men skitt au!

  8. Svein: «Nå ble jeg kanskje tabloidprovoseringsprovosert?»

    Nei, Astrid ble tabloidprovoseringsprovosert. Du ble tabloidprovoseringsprovosertforundret.

  9. Svein

    Ok!? Da er jeg vel nå tabloidprovoseringsprovosertavundret?
    (Det kjennes ikke helt slik, men…😉

  10. Det er bare en ting å si. Jeg er mye dummere enn leserne. Men det har jeg visst lenge.

  11. Svein

    Så så, vi hadde ikke erta deg hvis vi ikke likte deg!🙂

  12. Jeg tror det stemmer at jeg er dummere enn leserne – alle til sammen i hvertfall. Det er bra.

  13. Svein

    Til samme i hvert fall? Ja, da ville det vært litt skummelt hvis du var smartere.🙂

  14. Svein

    Det skulle selvfølgelig være «til sammen».

Legg igjen en kommentar

