Ny nabo

På Havnelagret der jeg jobber finnes faktisk ifølge skiltene i huset: Forsvaretsforum, Vernepliktverkets rekruterings og klassefiseringenhet, Berner Gruppen, AS Dagblade. (sic)

Nå er det kommet noe nytt. De har hengt opp reklamelapper over alt. Norsk Taiji Senter. Åpner i Havnelageret på søndag.

De åpner et enestående senter, sier de. Ifølge reklamen:

Arne Næss er høy beskytter.

Det skal foregå dialog og transformasjonsarbeid.

Peace in action!

De åpner i et av Oslos eldste og største bygg.

Havnelageret er fra 1920.

Hva taiji er fortsatt uklart.

De har en død beskytter.

Havnelageret. Halvgammelt. Rett over Havnelageret finnes det en rekke bygninger fra 1600-tallet.

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Ny nabo

  1. Svein

    «Taijiquan (tai chi chuan) er en årtusen gammel kampkunst som gir styrke, fleksibilitet og hurtighet. Myke og harmoniske bevegelser gir ro i kropp og sinn. I taiji (tai chi) møtes harde angrep med mykt forsvar.

    Taijiquan transformerer negativ energi til positiv energi. For å få til god kommunikasjon må vi lære å lytte gjennom stillhet.»

    Jeg skulle gjerne lært å lytte gjennom stillhet. Jeg har nemlig øresus.

    Ellers hadde jeg veldig sans for Arne Næss, men tror nok han ikke er blitt spurt om dette.

    Men det må da være en nabo i Dagbladets ånd? Forsøksvis imponerende på noe tåkete grunnlag.
    Nei, unnskyld: Solid bakgrunn for egne meninger, var det jo! En gang.

  2. Pål Nordseth

    Hah! Jeg venta på en posting om dette!

  3. Eva

    Har nokon invitert «Astronomer mot orddeling (og anna språkleg forvirring)» innom Havnelageret i det siste? Dei burde iallfall få ein invitasjon.

  4. Sprudlum

    Grunnen til at Arne Næss er Norsk Taiji Senters
    høye beskytter, kan jo være at senteret har helt uvanlig høye ambisjoner i sitt «dialog og transjormasjonsarbeid».. Eventuelt kan det være en av de 21 (iflg. SSB) nålevende norske menn med samme navn. Her ventes en oppklaring fra Norsk Taiji Senter.

    Vi kan vel slå fast at hverken Dagbladet eller Aftenposten er hva de en gang var. Det er forsåvidt ikke jeg heller, men i motsetning til dem har jeg aldri gått rundt med mitt eget slagord.

    For litt kan de vel få beholde av fordums storhet:
    «Solid bakgrunn for egne meninger» er jo Aftenpostens noe selvfornøyde slagord; Dagbladets er (var ?) «Dagbladet – alltid foran».

    Kanskje er det en god idé at de bytter litt av og til ?

  5. Svein

    I stand (sit) corrected, Sprudlum! Så langt har jeg altså kommet bort fra min ungdoms kjærlighet, Dagbladet. Usj!😦
    Dagbladet er nok fortsatt foran, i en eller annen retning.

  6. hallo der,

    her om dagen så jeg en karikatur av min store helt Donald Duck.
    Jeg protesterer på det sterkeste.
    Jeg tar heretter kun folk inn i min Taxi som er Donald Fan og viser det med en Donald-Pin.

    Hvis jeg ikke blir forstått, så nekter jeg å betale skatt som taxi-sjaffør og flytter til Pakistan og gir masse penger til aksjonsgrupper.

    ———

    Det er helt på trynet at vi har så mange intollerante mennesker fått inn i dette folkefattige landet.

  7. Svein

    For det var jo ikke noen intolerante mennesker her fra før!

  8. Christine

    Er det farlig å jobbe i Havnelageret med alle disse «Dagbladet viser muhammed-karikatur»-demostrasjonene?

  9. Havnelageret er yngre enn huset mitt. Vet ikke helt hva jeg skal føle om den saken.

  10. Jannike

    Arne Næss er stedets høye beskytter fordi han var veldig nært knyttet til senteret inntil han døde. Han donerte også sin stol og kontor, så det er laget litt rundt Arne Næss’ stol, det er noen greier der folk kommer og holder foredrag i hans stol

    Forresten blir det helt feil å si at man har fått en ny nabo, i og med at senteret var der lenge før Dagbladet. Stikk innom, det er utrolig fint. Og Taiji er sånt som er vitenskaplig bevist virker positivt på det meste. Det kalles også skyggeboksing, og det man ser overalt i kinesiske parker. Forresten er det veldig gammeldags ikke å vite hva det er.

  11. Jannike

    Som nevnt et annet sted er Pamela litt unskyldt fordi hun er amerikansk. Jeg skal si det til henne.

  12. Jannike

    @Svein: Dere må altså få med dere at dette har ikke bare Arne Næss spurt om, han har også donert en masse eiendeler til stedet. Det er litt viktig. Og stikk innom da og se hva det er.

  13. Jannike

    Ikke så mye googling som skal til da:
    http://www.taiji.no/mastering-change/arne-ness

    Arne Næss-stolen: Dyp økologi – dyp dialog

    Arne Næss
    Arne Næss var knyttet til den daoistiske filosofi gjennom sitt arbeid med dypøkologi. Norsk Taiji Senter ønsker å skape et sted i hans ånd hvor det viktigste er å lytte, til seg selv og andre. På den måten ønsker vi å fremme den dypere samtale og erkjennelse av hva dypøkologi er.

    Arne Næss-stolen ble gitt i gave til taijisenteret etter at Pamela Hiley, direktør ved senteret, møtte Kit-Fai og Arne Næss for noen år siden. Stolen er et symbol på Arnes nærhet til naturen, og den dype freden man får gjennom å praktisere taijiquan. Vi deler denne dype forbindelsen til Dao med Arne.

    Stolen står i Arne Næss-rommet på Norsk Taiji Senter i Havnelageret som et symbol på denne forbindelsen. Våre gjesteforelesere, eller ”lyttere” som vi liker å kalle dem, inviteres til å sitte i stolen for å vekke ånden av Dao – stillhet og refleksjon.

Legg igjen en kommentar

