Et skudd og du er hekta?

Hver agurktid kommer forslaget om heroinutdeling opp igjen. Men nå er det alvor, det kan gå gjennom, Stoltenberg har levert sin innstilling hvor han anbefaler utdeling til de aller sykeste. Meland-bloggen har ikke så veldig mye imot det, men lurer på om det egentlig vil virke. Forskningen fra utlandet tyder på at det ikke har vært særlig vellykket.

Det er mange myter om avhengighet og narkotika som spres i mediene nå om dagen. Er avhengighet en sykdom, for eksempel? Ikke ifølge rusforskeren jeg har intervjuet i Dagbladet.no.

Norges mest kjente stoffbruker, Ninni Stoltenberg, har fortalt Dagbladets Magasinet om hvordan hun begynte med heroin:

Det begynte en kveld på Lorry. Jeg var i slutten av 20-åra, hadde bak meg et nesten fullført jusstudium, og hadde god jobb som produksjonssekretær i NRK. Rusforbruket mitt besto av drikking til fest. Denne kvelden satt det noen narkomane på bordet ved siden av. De begynte å slåss og ut av lomma til den ene falt det en liten pose med pulver i. Jeg plukket den opp og tok den med meg hjem. Akkurat da hadde jeg litt personlige problemer – jeg følte jeg trengte et friminutt og visste mye om dette. Det skulle bare bli den ene gangen, sier hun ironisk. – Jeg klarte meg veldig godt, uforskammet lenge. På jobb var jeg den eneste som var fresh og uthvilt mandag morgen. Men så ble helgene mer og mer ovale. En morgen oppdaget jeg at jeg måtte ha heroin som medisin for å komme meg på jobb. Så måtte jeg ha det for å være på jobb. Til slutt hadde jeg nesten ikke tid til å være på jobb. Å ha fulltidsjobb ved siden av ble rimelig slitsomt. Å være narkoman er en 48-timer-i-døgnet-jobb.

Selv om sympatien for Stoltenberg er stor, smiler nok mange behandlere og fagfolk litt av en fortelling som til de grader sammenfaller med narkomytologien. En suksessrik kvinne som bare drikker en gang i blant, begynner med harde stoffer fordi en slumsete narkoman mister sin surt ervervede dop ut av lomma ved nabobordet. Kom brukerutstyret med i posen den narkomane mistet?

Mange har i alle fall å skremme oss til å tro at vi blir hekta etter første møte.

I 1971 ble Go ask Alice, dagboka til en narkoman tenåringsjente gitt ut i bokform. Jentas navn ble ikke kjent på bokomslaget, det var skrevet av en anonym tenåring som døde av en overdose marihuana og LSD på slutten av 60-tallet. Senere ble det klart at selvbiografien er falsk. Boka var rettet mot tenåringsjenter og skulle vise hvordan engangserfaring med narkotika, selvfølgelig smuglet oppi den uskyldige tenåringens colaglass, la et liv i ruiner. Boka er lest av millioner, og havnet paradoksalt nok blant de 25 bøkene øverst på lista over dem konservative grupper krevde fjernet fra offentlige bibliotek i USA, fordi den handler om sex og dop. Alice er langt fra den eneste eller første som forteller og advarer ungdom om at man kan bli avhengig av narkotika etter første drag, snort eller skudd.   

Himmel og helvete, heter en norsk spillefilm fra 1969, der den hasjrøykende Lillebjørn Nilsen i plettfri ribbestrikket og kritthvit ullgenser kaster seg fra fjerde etasje i syndens by København og møter dopdøden kort etter å ha avlagt den klassiske replikken ”Jeg slår deg så du blir både gul og blå”. Det var en hasjpipe som førte til at Arne og søsteren Eva ble lurt inn i kriminalitet og sex og til slutt gikk til grunne.

Konklusjonen er ganske klar fra vitenskapsfolket: Engangs bruk av narkotika fører ikke til avhengighet, like lite som et glass øl eller en sigarett gjør det. Samtidig går noen brukere raskt fra en sigarett til 20 om dagen, andre fra en joint til daglig hasjrøyking. Andre får ingen lyst til å gjenta eksperimentet, mens igjen andre bruker stimulantene sporadisk eller periodisk gjennom mange år.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Et skudd og du er hekta?

  1. Pussig (og ikke helt troverdig?) historie fra Ninni S.

    Et hovedproblem med narkodebatten er at det ikke skjelnes mellom bruk og misbruk, et skille som er helt grunnleggende når det gjelder alkohol. Det skjelnes heller ikke mellom typer stoff.

    Jeg har hørt at nesten alle amerikanske soldater i Vietnam røykte et eller annet, og svært mange prøvde sterkere stoffer, men svært få kom hjem som avhengige.

    Javisst kan man bli avhengig. Såvidt jeg har forstått er vanlig røketobakk blant de klart mest avhengighetsskapende stoffer.

  2. Sprudlum

    En annen pussighet dukker opp ved følgende spørsmål :

    Dersom den uheldige narkomane hadde mistet en 1000-lapp ut av lommen, hadde hun bare plukket den opp og tatt den med seg hjem ?

    Kanskje jussstudenten hadde litt lavt refleksjonsnivå på flere felter.

  3. Tricia

    Hi hi, så slem du er:-D

  4. Jeg var «avhengi» av nikotin etter første trekk .
    Fikk røyken som 12åring av en fetter, og den sendte fryd og fred til hver eneste celle fra første trekk.
    Siden røkte jeg trofast og tilfreds i 46 år, for så å oppleve at min beste venn ga meg alvorlige helseplager. Jeg sørget dypt over sviket og tok det personlig!

  5. Jon Kåre Hellan

    Greit nok. Men jeg er mer interessert i hvorvidt utdeling hjelper eller ikke.

  6. Det virker ikke som det gjør det. Fagmiljøet ser ut til å være imot. Det er mye rot i de forsøkene fra Sveits som det skrytes sånn av. Bare noen få, fem eller noe, klarer å møte opp å få heroinen sin.

  7. For den som ønsker å unngå å være kriminell vil det være et godt alternativ å hente stoffet gratis.
    Opiumsbulene ble da godt nok besøkt, selv om det ikke var gratis. Disse husene har lang fartstid, og indikerer at det er mulig å organisere enkle tilbud til enkle behov med en viss stil.
    Stoffmisbrukerne finner jo selgerne, de klarer å skaffe penger, de finner legen sin , så hva galt gjøres i forsøket fra Sveits? Kanskje fagmiljøene ønsket tilbudet noe mer avansert.

  8. Gunnar

    Man blir ikke avhengig av en gangs bruk. Det er klart.
    Det som er like klart er at man etter en gangs bruk har brutt en grense, og det skjedde jo ikke noe farlig.
    Andre gangs bruk er ikke en grenseoverskridelse, og er dermed mye lettere.
    Og det er jo få alkoholikere som selv innrømmer at man er avhengig før de ligger i rennesteinen.
    Det er problemet!

Legg igjen en kommentar

