Slik kan en sak bli til

Det begynte 12. mars i år. På Facebook la jeg ut en lenke om at svenskene anerkjenner folkemordet på armenerne.

Mine Facebook-venner begynte å diskutere hva som blir det neste folkemordet som anerkjennes. Det er mange å velge i, stort sett alle kriger med noe futt i kan gå for folkemord.

Ivar Dale, kaukasusnerd i Helsingforskomiteen, skrev i debatten:

Tsjerkesserne fortjener også en tjangs, det er en stor bevegelse for det – men verre siden såpass få har hørt om dem. Logisk nok.

De hadde jeg aldri hørt om, og det jeg aldri har hørt om er artig. Jeg skrev:

Astrid Meland Aldri hørt om! Hvem er det? Det begynner å bli mange i Kaukasus som krever folkemordanerkjennelse. Alle, kanskje nesten? Til og med tyrkerne.

Senere meldte flere seg på i debatten, til og med en folkemordnerd. Jeg fikk det jeg trengte.

I sommer dro jeg på ferietur rundt Svartehavet og stakk innom det noen fortsatt kaller Tjerkessia. Her bidro nye hjelpere. Min leksikon-venn Jens A. Risnæs var med på turen og fortalte meg om tjerkesserne som en gang hadde bodd i de byene vi reiste til i Abkhazia og i Russland. I tillegg leste jeg den nye boka Let our fame be great av Oliver Bullogh, som anbefales for alle som er interessert i Kaukasus. Også ble det en sak, seks måneder etter at Ivar fortalte meg om tjerkesserne for første gang.

Her er’n.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Slik kan en sak bli til

  1. Lest mye på WP igjen? 😉

  2. Joda, tsjerkesserne er et av de utallige «små» folkeslag i Kaukasus, et område de romerske erobrerne kalte «språkenes fjell» (om jeg husker riktig) – pga de tallrike og særegne språkene der.

  3. KEE

    Er Kaukasus et av de mest/oftest erobrede områdene i verden, når vi ser historisk på det?
    Folkegruppene i området har fått mer enn sin del faenskap slengt i fanget i alle fall.

Legg igjen en kommentar

