«Alle normale folk vet det var nettet»

H.C. Hansen som jobbet i Dagbladet i 18 år, har skrevet en kommentar om den nye Dagbladet-boka i BT. Jeg likte den.

Dagbladet.no kom på nett i 1995.  Dagbladet papir hadde sin opplagstopp i 1995.  Siden har det gått nedover.

Der har du forklaringen på opplagsnedgangen. Det er jo ikke nødvendig å analysere så vanvittig, bortsett kanskje fra å ta med det med den vanskelige nummer-to-posisjonen i avismarkedet. Det som må forklares er fall i markedsandel i forhold til VG. Og da kan man kanskje snakke om uklare strategier, dårlig bedriftskultur, mellomlederfyll og alt slikt. Men I N T E R N E T, altså er en mye mye større, bedre og vektigere forklaring.

Det betyr jo ikke likevel at opplaget til Dagbladet ville vært dobbelt så stort om vi ikke gikk på nett i 1995. Det er det bare noen få dinosaurer som mener. Og de tar feil.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “«Alle normale folk vet det var nettet»

  1. Jeg leser Dagbladet fast,men nå har jeg kommet i tvil. Avisa har hatt mange eminente journalister, og den sosialliberale holdningen avisa gir uttrykk for går hjem hos meg. Tullestoffet kunne jeg bare hoppe over. Nå har utvalget av journalister med evne til god samfunnsanlayse blitt tynnere og tynnere, og tullestoffet har begynt å dominere så nå lurer jeg på om avisa er verdt pengene.

  2. «Det er det bare noen få dinosaurer som mener. Og de tar feil.»

    Dette minner om regelrett mobbing av dinosaurer. La dinoene leve!

  3. Enig. Dinosaurene har et ufortjent dårlig rykte.

  4. Bernt

    Jeg irriterer meg over det samme som Inger. Kjendis-stoffet og ukebladsjournalistikken blir mer og mer dominerende. Senest i går hadde DB en sak der 3 (!) journalister måtte til for å få dekket huskjøpet til «super-paret» Aksel og Tone. I tillegg ser jeg at frekvensen av klikk.no-saker øker, og fra den kanten kommer det stort sett bare ukritisk møl, pseudovitenskap og anekdoter, som er stikk i strid med den kritiske holdningen en riksavis burde ha. Jeg synes synd på de få gode journalistene som må leve med dette rundt seg, og jeg håper at du ihvertfall ikke er på vei ut Astrid.

Legg igjen en kommentar

