Tag Archives: rettelser

Ehem…vi må trykke en bittelitten rettelse i morgendagens avis

Dagens rettelse fra DN. DAGENS RETTELSE! Hahaha!

DN presiserer:

Aksjonærene i oljeserviceselskapet Allis-Chalmers kan velge et kontantoppgjør på 4,25 dollar per aksje – ikke 4,25 millioner dollar slik det sto om oppkjøpstilbudet fra Seawell i gårsdagens DN.

Les flere gullrettelser fra DN på Meland-bloggen.

Advertisements

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

Ørliten feil der igjen fra Norske Intelligenz-Seddeler (aka VG)

Meland-bloggen har en forkjærlighet for rettelser i avisene, og pleier jevnlig å søke i Atekst når det er et friminutt mellom den uhyrlig viktige jobben som pelsdyrpusjer og fryktspreder.

En ny favoritt dukket opp i dag, i form av en liten notis på VGs side sju:

VG RETTER. VGs hovedoppslag lørdag var at PST mener at de terrorsiktede planla terroranslag i Norge. I den forbindelse skrev VG at PST hadde installert kameraer og live-overførte bilder fra en leilighet inne på området til Oslo Universitetssykehus på Ullevål. Opplysningen om videoovervåkning av denne leiligheten medfører ikke riktighet.

Oversatt: Forsideoppslaget var feil.

Dette kommer etter at PST sa til Db.no i går sa at oppslaget feil. PST er ganske fornøyd, virker det som, for dette frikjenner dem fra noe av kritikken om at de lekker til mediene. (Men det igjen, hm, setter igang tanker hos Meland bloggen som har forsett seg på West Wing. Noen spindoktorer kunne jo tenkes å være så brilliante at de lekker feilaktige opplysninger for å fri seg fra at lekkasje-anklager, mener vi, men det er bare i USA så klart.)

MELAND BLOGGEN presiserer forresten! Neida, selv om Konsern Sjefen jobber i en konkurrerende avis er vi ikke spesielt ute etter å henge ut VG. Bare se på alle de artige rettelsene vi har funnet i andre medier tidligere.  Her DN. VG hadde en artig bildefeil tidligere i sommer.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Grr, alle de andre ansatte på jobben er duster!

Meland Media pleier å lese rettespaltene i avisene.

I det siste har Dagens Næringsliv rotet med tall. Dagens rettelse handler om tull med millioner og milliarder, fort gjort, til og med for en finansavis.

DN RETTER 24.11.08

I en kommentar lørdag kom vi i skade for å skrive for (sic) at oljefondet er på rundt 300 millioner dollar. Det korrekte er cirka 300 milliarder dollar.

Milliard-million-feilen skjedde tre dager før også:

DN RETTER 21.11.08

I løpet av første halvår i år ble nordmenn svindlet for 83 millioner kroner ved misbruk av kort – ikke 83 milliarder som DN skrev igår.

Et søk i Atekst gir over 1000 treff på «DN retter» (en del er andre ting enn rettelser).

En av de morsomste er denne:

22.09.2004

Ved en glipp kom DN i skade for å trykke et bilde av Peter Hermanruds kone, Anne, i stedet for Hermanrud selv på forsiden av tirsdagens avis. DN beklager feilen.

Bildeforvekslinger er lattervekkende:

29.11.1995

DN brukte bilde av BI-professor Göran Persson i stedet for hans navnebror, Sveriges finansminister, i utenrikskommentaren på side 19 i gårsdagens avis. DN beklager forvekslingen, og trykker her bildet av den «riktige» Göran Persson. Red.

Familiefeil er mer underholdende enn tallfeil, til og med i DN:
03.09.2003

I forbindelse med at Grete Faremo er ansatt som direktør i Microsoft, kom DN i skade for å skrive at Microsofts sjef i Norge, Birger Steen, er sønn av den tidligere Ap-politikeren Reiulf Steen. Dette er ikke riktig. DN beklager feilen.

Damefeil:

DN trykket forrige mandag et intervju med pr-nestoren Harold Burson (86), grunnleggeren av Burson-Marsteller. Burson var i flere år rådgiver for president Reagan. Det var imidlertid ikke president Reagan som hadde langt flere damebesøk enn Clinton i Det hvite hus, slik DN kom i skade for å skrive. Burson presiserer at det var president Kennedy han snakket om.

Feil der man skjønner hvem som har krevd rettelsen:

02.12.2006

Dagens Næringsliv gjenga fredag en rekke uttalelser fra spalten «På nattbordet», i anledning at Per Bang slutter som spaltens forfatter. En av dem gikk ut på at Trygve Hegnar skulle ha svart «Et dukkehjem» av Knut Hamsun. Det medfører ikke riktighet, og DN beklager det inntrufne.

Når den som må skrive rettelsen er sur på den som har gjort feilen:


10.10.2003

Dagens Næringsliv kom igår i skade for å skrive feil navn i omtalen av feiden i Holta-familien. Under overskriften «Bitter familiefeide» skrev Dagens Næringsliv at den langvarige striden sto mellom Emil Aubert og Bjørn Holta. Det er slett ikke riktig. Det var Emil Aubert og nå avdøde Hans Holta som kranglet i rettssystemet. Bjørn Holta har ikke vært innblandet i striden og har et utmerket forhold til Emil Aubert. DN beklager feilen.

Når hele saken er feil:

04.11.2008
Innholdet i intervjuet med sentralbanksjef Svein Gjedrem ble feilaktig gjengitt på førstesiden i lørdagens Dagens Næringsliv. I intervjuet inne i avisen svarte Gjedrem et klart «Nei» på dette spørsmålet: «Kan vi ende i en situasjon her i Norge med skyhøy ledighet, høye renter og høy inflasjon?». Dessverre ble spørsmålet formulert feil på førstesiden ved at bindeordet og var byttet ut med eller. Det gir et helt annet meningsinnhold, og Gjedrem har ikke svart på dette spørsmålet. DN beklager feilen.

Når man ikke klarer å la være å si hvem som har skylda:

24.06.1993
Ved en lapsus i redigeringsprosessen ble ordet devaluere brukt i stedet for revaluere i saken om at
kommunene ikke lenger kan ta opp valutalån.

Når noen har vært fulle på jobb:

09.10.2007
Ved en helt uforståelig og beklagelig inkurie i gårsdagens leder, ble Odd Roger Enoksen omtalt som nærings- og handelsminister. Det er helt feil. Enoksen er forlengst tilbake på sitt hjemsted Andøya etter sin innsats som olje- og energiminister. Regjeringens nærings- og handelsminister heter selvfølgelig Dag Terje Andersen.
Når rette-skribenten er morsom (med vilje):
04.12.2003
Det gikk litt hett for seg da avisen igår plasserte Jøtul på Karmøy. Riktig øy er så klart Kråkerøy utenfor Fredrikstad.
Og når retteren ikke orker å være diplomat:
31.01.2004
Av helt ubegripelige årsaker er børsdirektøren omtalt med feil navn i gårsdagens leder. Det beklager vi sterkt. Han heter naturligvis fortsatt Sven Arild Andersen. Red.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized