Stem Grått – det vil helst gå godt

453995.jpeg

Partiet Grått hadde i går sin stiftelsessamling på utestedet Internasjonalen i Oslo.

Det nystartede partiet har slagordet «Grått – Det vil helst gå godt» og vår politiske visjon er at det meste går bra bare alle slapper av litt mer.

Det eneste vi er motstandere av (kanskje bortsett fra hurtigtog, det er høyrefraksjonen i partiet bittelitt  imot) er den norske offentlige debatten slik den er nå.

Vi orker ikke mer hijabdebatt, vi er lei av hangen til å kalle alle andre ytterliggående, skremselspropaganda, tullball, polarisering, spissformuleringer, båssetting, brunskvetting, misforståelser av meningsmostandere med vilje, naivisme, påstander om naivisme, elitisme, påstander om elitisme, konspirasjonsteorier og slikt.

I hemmelighet skjeler vi til Jonas Gahr Støre og hans dialog – vi liker ikke politikken hans, han er alt for bekymret – men formen, der er han blitt et forbilde.

Tidligere fniste vi av ham og sovnet av alle som ville ha dialog. De siste månedene har en rekke utspill i den offentlige debatten vært så polariserte at vi så behovet for et nytt parti som kjemper for mer enighet. Grått er et veldig moderat parti midt i mellom.  Et parti som får velgerne til å slappe av. Et parti som sier at det meste går bra.

Partiet Grått.

Det vil helst gå godt.

Foranledningen til dannelsen av partiet Grått er utspill i offentligheten som kan tyde på at vi kan få et spissformuleringstyrannidiktatur om folk ikke stemmer på Grått. Vi frykter selvsagt ikke det heller, men det er klart at det kan bli bedre enn i dag. Her følger noen eksempel fra innvandringsdebatten de siste månedene:

Asle Toje: –  er det virkelig bra med en asylpolitikk som gir mange titalls millioner mennesker rett til opphold i Norge.

Bruce Bawer: Ett ord: sharialov. Og selv om det ikke enda er et muslimsk flertall, er det allerede mange i maktposisjoner her i landet som er ivrige etter å ofre viktige friheter for å tilfredstille sharia-tilhengere

Ali Esbati: – Den nye bølgen av vestlig rasisme er etterlengtet av sterke økonomiske og politiske eliteinteresser. (i Samtiden)

Anders Malm: Assimilasjonskravet er det første stadiet til etnisk rensing.

Vi liker disse samfunnsdebattantene godt i Grått, men: Nå overdriver dere, folkens! Slapp av.

Partiet Grått (S3020-Y40R) består foreløpig av Astrid Meland (ser flere nyanser av grått), Audun Ulshagen (grå eminense) og Einar Takla (kasserer). Vi jobber med å få med Gunnar Thorenfeldt som leder av Grå Ungdom, men han ville plutselig starte «Hvitt» i steden for i går kveld. Partiet har flere fraksjoner. Det er gratis å være medlem. Meld deg på i kommentarfeltet.

Oppdatert: Grått har fått en god logo. Den er laget av tanketom og ligger på bildr.no. Takk for din PR-innsats for Partiet. Ha en grå dag!

39 kommentarer

Filed under Uncategorized

39 responses to “Stem Grått – det vil helst gå godt

  1. Haha, høyrest nesten ut som noko eg kan vere med på. Eg foreslår følgjande logo til partiet: http://bildr.no/view/453995

    Grå ungdom høyrest ut som gæmliskids. Det likar me!

  2. Fantastisk logo? Hvordan kan partiet Grått få lov til å bruke den, tro?

    Og til dere som eier grått.no: Ser på dere med bedende hundeøyne. Ok? Ok?

  3. Spennende .. men før jeg tar stilling til partiet vil jeg ha jeg svar på følgende spørsmål:

    JENS ELLER JENSEN???!!

  4. Astrid Meland: Eg donerer den til moderpartiet!

  5. Audun Ulshagen

    Angående hurtigtogene, så kan vi nok slå fast at det nok vil gå godt om de kommer eller ei.

    Tanketom: Hyll! Hyll! HYLL! Fabelaktig logo.

    Bjørn Sterk: Det vil gå godt med begge, men enda bedre med Grått i posisjon.

  6. Bjørn, du skal jo begynne å vurdere partiene for Dagbladet.no denne uka. Jeg håper du husker på oss i Grått da. Grått kommer til å ta mange av sofavelgerne og andre folk som liker å slappe av.

    Om du hører noen velge Jens i Grått: Ikke la deg lure av raddisene i Grå ungdom. Vi tror det går bra med både Jens og Jensen vi, men med Grått blir det nok enda bedre og roligere.

  7. Hm .. dere kan få én setning i gjennomgangen av mikro-mikropartiene, høres det greit ut? Bare fortell meg hvilke fylker dere stiller i. NB: Det blir i samme avsnitt som Vigrid og Norgespatriotene.

  8. Vi håper på å stille i alle fylker, særlig Oslo, dessuten har vi en sterk benk på Indre Nordmøre.

    Vigrid og Norgespatriotene? Ok! Det tror vi går helt fint.

  9. Flagis

    Jeg er da allerede medlem!? Medlemsnummer 4 må vite!

  10. Eg stiller i Hordaland. Lætt.

  11. grasnaut

    Eg er med! Eg stiller i Framtidsfylket/Trivselsfylket/Fjordfylket – Sogn & Fjordane.

  12. For en genial idé! Er det rom for en fraksjon i partiet for oss som ikke har :sterke meninger: om alt mulig, men som har litt for lett for å se mye bra på begge sider av en diskusjon? Vi kan kalle oss «gjerdesitterne», og kan komme med isté og agurksmørbrød til de som sitter og diskuterer.

  13. Audun Ulshagen

    Didrik Søderlind: Partiet har allerede flere fraksjoner, men det er alltid plass til minst en til. Det ville selvsagt ikke være noe problem.. Snarere tvert imot. Jeg vet forresten at Astrid ikke er veldig stor tilhenger av agurk, men det er ingen tvil om at hun ville spist det om det ble servert.

  14. Takk! Jeg melder meg gjerne på. Nå når jeg tenker meg om, bør fraksjonen muligens hete «gjerdesmuttene». Men fraksjonen sitter på gjerdet i navnespørsmålet inntil videre.

  15. Jeg er usikker på om jeg skal melde meg inn. Men det går vel greit uansett.

    Dere burde ha stoikerne som partifilosofer.

  16. Ehhm, vi har hatt litt problemer med medlemslistene i det siste. Du er nok allerede registret som medlem. Det kommer til å gå bra det. Det heter ikke «dere» nå lenger, det heter «oss.»

  17. Stem grått – det vil helst gå godt. Godt slagord.
    Høres ut som noe Jens Stoltenberg har funnet på.

  18. Vi har ikke noe med Jens Stoltenberg å gjøre i Grått, men han må gjerne bli med i partiet vårt. Grått – why not?

  19. Ørjan

    Hei,
    som representant for og foreløpig eneste medlem i Tja til EU ser dette ut som noe for meg! Er det muligheter for en fusjon/samarbeid?

  20. Ja! Vi kan lage et opplegg der alle som blir medlem i Grått også samtidig blir medlem i Tja til EU. Det er den lille skriften, vet du. Ingen av Gråtts medlemmer blir sure når de oppdager at de er meldt inn i Tja til EU heller. Vi tror jo helst det vil gå godt.

  21. Audun Ulshagen

    Det er gledelig å kunne melde at vår venn Martin Henriksen, (nei, ikke han, men han andre) stiller for Grått i Østfold.

    Han ønsker å stille med slagordet: Østfold Grått – Det årnær sæ

  22. Hege Hegle

    Jeg er utflytta trønder, men hvis alt går godt og det er ok kan jeg godt stille for Trøndelag.

    Trøndelags Grått => Grått: som været.

  23. Dette høres ut som noe for meg. Kan jeg bli rekreasjonsminsiter?

  24. Jeg er med! Grått og blandet, søtt salt og syrlig!

  25. Beklager sent svar på alle disse gledelige, godgrå henvendelsene! Partiledelsen i Grått er på jobbreise for å finne det gråeste stedet i Norge.

    Hjorthen, liker du sombreros MED sjokoladefyll?

    tripsandtics er rekreasjonsminister så lenge du går i grått.

    Hege tar ansvar for Trøndelag, hvor det er masse fine, kjente grå bygninger du kan sentrere valgkampen rundt. Nidarosdomen!

  26. Hvordan forholder forresten Grått seg til den blågrå fløyen i Høyre?

  27. Vi innser jo at grått er en så populær farge at vi ikke kan ha eneretten på den i Grått. Men bare vi er helgrå. De blågrå prøver vi å få til et samarbeid med.

  28. Tilbaketråkk: Lure løsninger som finnes på bygda. I dag: Narkotikaproblemet « Astrid Meland

  29. Hydra

    Dette kunne jo vore eit godt alternativ, om det ikkje var for den bittevesle skepsisen Grått har til hurtigtog. Men det ordnar seg sikkert, det også. Grått nok for meg.

  30. Øyvind

    Jeg er med! Endelig et parti for folk som liker bedre å tenke enn å kjefte.

  31. J-P

    Teknokrati og dannelse? Sign me up!

  32. Tilbaketråkk: Partivurdering: Venstre « Bjørn Stærk's Max 256 Blog

  33. Starter kanskje et lokallag på Charlottenlund (i Trondheim). Vi, dvs jeg, er mest opptatt av at postkontoret på Charlottenlund skal hete Charlottenlund, og ikke Jakobsli som det heter nå. Siden jeg bor helt på grensa mellom Rotvoll og veldig nærme Jakobsli også, blir det tre lokallag i slengen. Kanskje jeg slår de tre sammen, hvis vi bare blir enig om navnet. Akkurat det kan bli litt vrient. Skovgård gidder jeg ikke ta med i denne omgang, de tror de er så bra bare fordi de har bensinstasjon.

  34. Finanspolitikken til Grått er selvfølgelig avgjørende for en Sunnmøring, men det ligger vel i navnet at en gjerne kan mikse litt sorte og hvite penger ? Ser for meg at Grått isåfall kan få godt fotfeste her på Sunnmøre. Grått er godt – også i finans.

  35. Håper håret kan gi meg beinet som internasjonal sekretær. Ambisjonen er å spre det stoiske budskap ved eksempelets makt. Vil reise verdens rundt på Gråtts vegne og kaste et avslappet blikk på omgivelsene mens jeg demonstrerer verdien av ikke å ta ting altfor tungt. Når noen spør hvordan jeg får det til, svarer jeg helt rolig:
    Grey is the new black. Or red. All will be well. Some time.

  36. Jeg holdt mitt trolig livs beste politiske appell da jeg sto på stand for Grått i regnværet foran valglokalene på Tøyen på valgdagen. Det var en som spurte hva Grått ville gjøre for å få kollektivtrafikken i rute. Gjengir mitt glitrende svar i sin helhet:
    «Om du ikke rekker jobben noen ganger, er’e så nøye’a? Viktigere er det å rekke barnehagen, men også her kan du ringe ved stengetid og spørre om noen kan kjøre ungen din hjem. Har gjort det et par ganger, og det fungerte. Kanskje ikke hver dag, men ting er ikke så farlig som du tror: Det går som regel godt!»
    Følte den satt.

  37. Margolainen

    Ah, etterlengtet. Dette tror jeg er partiet for meg. Jeg er også villig til å forplikte meg til et medlemsskap i «Tja til EU».

  38. Kenneth Jakobsen

    Jeg er med. I en fremtidig regjering ønsker jeg å bli Tydelighetsminister. Eller ønsker jeg virkelig det? Kanskje, Jeg er ikke helt sikker. Ring meg når det blir aktuelt, så skal jeg se om jeg er ledig.

Legg igjen en kommentar