Meland Konsernet får omtale i Klazzekampen Magazinet!

Alle journalister er glade for å bli sitert. Målet vårt er jo å sette dagsorden, og ukentlig bruker vi uforholdsmessig mye tid på å bitche om at kolleger har stjålet saken vår uten å sitere, noe selvsagt leserne bryr seg lite om.

Men altså, over til den gode nyheten om god sitatskikk. Meland Konsernet som driver Meland-bloggen kan med glede melde at Konsern Sjefens artikkel Derfor ble vi kristne, er sitert i KK-spalten «På teppet», en spalte vi vet ansvarlig mullah Braanen selv står bak:

Kick-off for spin-off

Slik forsøker Dagbladet på nett å selge en artikkel om tidlig kristendom til blaserte lesere:

Slik erobret en spin-off av jødedommen hjertene til millioner av hedninger.

Journalisten følger opp i en slentrende tone:

Hvorfor ble de (sic) grekerne hektet når de allerede hadde et vell av guder og morsomme ritualer?

Ja, hvordan konkurrere mot en morsom religion? Man valgte, som de gode markedsførere man var, å selge seg som en eksklusiv klubb:

Var man kristen kunne man leve evig og alle vennene kunne være med.

Amen.

Alle de andre reaksjonene Konsern Sjefen har fått på denne saken kommer fra doktorgradstudenter i teologi, Paulus-forskere og folk som synes det er trist at så mange mister barnetroen.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Meland Konsernet får omtale i Klazzekampen Magazinet!

  1. Svein

    Gratulerer!
    En av mine artikler var på førstesida av Klassekampen en gang, 1978 eller 1979, under signaturen «Arbeiderkorrespondent». Det var på grunn av min andre barnetro. Jeg har nå funnet tilbake til den første.
    Ellers kan man jo undres over alt doktorgradstudenter i teologi og Paulus-forskere tror de har greie på.

  2. Merk at jeg også har omtalt dette, i to blogger. Uten å være teologstudent, kun lur og logisk.

  3. Svein

    Det er jo bedre med stadig nye teorier om hvorfor Europa ble kristent, enn at det blir stille om emnet.
    For ikke å snakke om hva det gjør for motbok-markedet.

  4. Einar Thomassen svarte forresten deg Bjørn Are litt seint og for lenge siden, her https://astridmeland.wordpress.com/2009/12/17/bibelen-blir-snillere-og-snillere/

    Når det gjelder Paulus og oppstandelse osv er det selvsagt Dag Øistein Endsjø dette bør diskuteres med, og ikke meg, som bare videreformidler det han mener i den nye boka si.

    Jeg bare så fort på bloggen din Bjørn Are, tenkte det med «nok en myte». Men grekerne mente vel ikke de gudene før Jesus var mytiske? De trodde vel at disse gudene hadde levd/levde?

    Det finnes sikkert mange interessante teorier om hvorfor religioner slår gjennom som jeg burde lese mer om. De fleste er vel enige om at det må være en viss likhet, folk må kjenne igjen noe for å godta det nye. Og samtidig gjerne noe nytt også, en ny twist som gjør det velkjente enda bedre.

    Jeg ser for meg at de kuleste i grekergjengen begynte å digge Jesus. Kanskje det var så lett? Opinionslederen. Han med den kuleste hårsveisen og de beste kjortlene.

    Jeg vet ikke hvorfor jeg får så mange sinte brev etter slike saker, fra fromme kristne og teologistudenter. Er det ikke godt at kristendommen ikke ble tvunget på folk, men faktisk var en suksess som vant hearts and minds?

Legg igjen en kommentar