Vrøvl fra Trond Andresen

Trond Andersen er amanuensis i kybernetikk og skribent i Klassekampen. I helga hadde han innlegget «Israelsk psykdom» som jeg ikke burde bry meg om. Det er bare et innlegg i en liten publikasjon fra en marginal samfunnsdebattant. Men nå har jeg irritert meg siden lørdag. Jeg synes det han skriver er ganske fryktelig, så jeg deler mine tanker med den ene leseren av bloggen min likevel. Han skriver:

Damer skal gjennomsnittlig være mer empatiske enn menn. Derfor er det interessant å observere Israels utenriksminister Tzipi Livni eller Norges-ambassadør Miryam Shomrat på TV, når de får spørsmål om krigen mot Gaza. Se (…) på ansikt og kroppsspråk: Dette er to kvinner som ikke bryr seg. De er bare lei maset om disse araberne. De lider av en svært psykisk mangel som de deler med flertallet i Israel (…): De klarer i liten grad å føle medlidenhet med andre enn egen gruppe.

Videre snakker han om at det lett går an å snakke om negative kulturelle trekk både hos muslimer, kurdere, latinamerikanere og kinesere. Men ikke jøder.

Men ei etnisk gruppe er det totalforbudt å analysere særtrekk ved: jødene. Ja, bare det å antyde at det overhodet finnes visse typiske trekk som går igjen i jødiske miljøer (…) stemples som antisemittisme.

Nettopp. Dette totalforbudet følger i alle fall ikke Andresen. Det er da også stor forskjell på å si at korrupsjon er utbredt i Italia, at æresdrap oftest rammer muslimske kvinner og dette helt ukvalifiserte psykobabbelet om den jødiske ufølsomheten.

Har Andresen gjort undersøkelser om den jødiske psykopatien? Å se på kroppsspråket til to jødiske kvinner på TV kvalifiserer ikke til å si noe særlig om hvordan disse to kvinnene virkelig er, langt mindre hvordan  de over fem millionene jødene som bor i Israel er. Hvorfor, mener Andresen, har jødene fått dette trekket, altså mangel på empati? Er det noe med genene? Rasen? Medfødt, kanskje? En svak kultur, sikkert.

Andersen har kanskje ikke hørt om den kjente, galgenhumoristiske, selvironiske humoren i Israel. Tvert om, faktisk er jødene preget av:

synet på seg sjøl som den skarpeste kniven i skuffen(…) mange jøder [har et] merverdighets-kompleks.

Avslutning av artikkelen: Andresen mener på denne bakgrunnen at man bør gå rundt og si til jøder at:

mange i din etniske gruppe har et alvorlig empati-problem.

Dette bare for å hjelpe dem, ifølge Andresen.

Etter denne kronikken funderer jeg på om Trond Andresen kanskje er jødisk? Han mangler jo empati, han også. Han ser dessuten på seg selv som en av disse skarpe, jødeknivene i skuffen, siden han våger å generalisere om et helt folkeslag basert på litt TV-titting.

16 kommentarer

Filed under Uncategorized

16 responses to “Vrøvl fra Trond Andresen

  1. Anders Nygaard

    Klassekampen slipper til så mye rart i leserbrevspaltene sine, de. Selv om du ikke skriver et tilsvar han får se (forståelig – vanskelig å holde en sivilisert tone i møte med sånt), så får nok også denne klovnen den kjeften han fortjener.

  2. Du har rett, det er mye rart der (men jeg liker mye og). Det er jo ikke verdt kaloriene å hisse seg opp over dette, men jeg ble likevel irritert. Nå er det over.

  3. Takk skal du ha, jeg irriterte meg også over den der, men var bortreist i helgen og klarte og fortrenge den.

    So much for that!

  4. Uff.

    Jeg MÅ begynne å holde Klassekampen. For jeg har altså det smått sadistiske trekket at jeg liker å bli forbanna på sånne som Trond Andersen.

    Men for å forsøke å ta ham noe seriøst: I den grad israelere ser ut til å mangle empati, har det nok med en reell følelse å være omringet av fiender å gjøre. Dersom Israel ikke var godt rustet til krig, ville landet vært utslettet for lengst. Man kan mene hva man vil om Israels rett til å eksistere, men dette er et faktum. At det gjør noe med aksepten for krigføring som rammer sivile, er ikke utenkelig.

  5. Mulig jeg må gjøre kollega Andresen oppmerksom på denne. Han er debattglad.

    Ellers (på vegne av uendelig mange) vil jeg få protestere mot flyttingen av Intra Nettet. Et av livets lysglimt er nå enda et klikk unna. Typisk nettjournalister.

  6. Jeg har allerede fått Tjen Folket på bloggen min. Kanskje vi kan si at temaet er dekket, da?

    Jeg lover at intra nettet skal bli bedre. Jeg føler nå at jeg har så mye trening i intra nett at jeg kan søke en profesjonell jobb innen intra nett.

  7. Kunne forresten Dyrendal si noe om dette: http://www.dagbladet.no/2009/01/07/sport/ski/langrenn/petter_northug/4275096/

    Eller har du sagt alt som er å si?

  8. Dyrendal bør holde en selvpålagt Snåsapause etter gårsdagens mindre (presseprovoserte) utbrudd. Og dagens tidligere.

    Antall mennesker som regner å bli åpnere i bihulene for mirakler later uansett til å være begrenset.

  9. Det sprakk fort. Skepsis webmaster minner på Northugs intervju med Nettavisen 4.januar:

    «Jeg var usikker på om jeg skulle stille til start i Nove Mesto. Så vant jeg sprinten, og det var viktig med tanke på sammenlagtresultatet, sier Northug, som etterpå verken er blitt verre eller bedre. Nesen er fortsatt tett.»

    Mao et enda større mirakel: en tett nese som fortsetter å være tett, og som blir utett uten å bli det. Eller noe sånt. Mysteriet blir dypere. Her kreves oppfølgere.

  10. Jeg syns forslaget til en på Twitter om å gi telefonnummeret til Snåsamannen til Israel og Hamas var ganske godt.

  11. Tilbaketråkk: OMG! To palestinakritikere ute av skapet « Astrid Meland

  12. Tilbaketråkk: Kåre Willoch rasistisk? « Astrid Meland

  13. Tilbaketråkk: Revolusjonært roteloft » Om å ha antisemitter i plenen

  14. Trond Andresen er trist, men heldigvis ikke representativ for hva Rødt mener. Hvis mannen ikke melder seg ut av seg selv, bør han hjelpes ut. Han bryter med Rødts grunnleggende politiske prinsipper. La meg sitere fra vårt Antirasistisk manifest:

    Rødt har siden partiet ble stiftet hatt et sterkt engasjement for palestinernes kamp for frigjøring og menneskeretter. Vi fordømmer den israelske statens brutale okkupasjon av palestinske og andre områder, og apartheidpolitikken i selve Israel. Vi mener den den sionistiske ideologien er rasistisk, der den vil skape en rent jødisk stat på palestinsk land.

    Det er viktig for oss å skille mellom sionisme og jødedom. Antisionismen retter seg mot en politisk ideologi, antisemittismen mot jødiske mennesker, mot jødene som gruppe.

    Antisemittisme er uforenlig med Rødts prinsipper.

    http://roedt.no/program-og-politikk/antirasistisk-manifest/

  15. Trond Andresen er veldig opptatt av å hjelpe jødene slik at de skal forstå forskjellige ting som knytter seg til deres korrupte psyke. I all hans hjelpsomhet mener han at vi skal si klart i fra til jødene om hvor langt ute på viddene de er.

    Det er det kanskje på tide å begynne å hjelpe ham selv på samme måte? Si fra om ting slik at han skjønner ståa. Snakke fra levra, som han oppfordrer til. Jeg starter:

    Trond Andresen, du burde slutte å skrive debattinnlegg, både for din egen del og partiet Rødt.

    Værsågod. Bare hyggelig å kunne hjelpe.

  16. Tilbaketråkk: Nyhetsroundup « Astrid Meland

Legg igjen en kommentar